• روش های رسیدن به نهایت شارپنس در تصاویر ( 6روش کاربردی)

     

    شارپنس به معنی وضوح یا نمایش دقیق لبه‌ها و جزئیات در عکس است. محو بودن عکس، در نقطه‌ی مقابل شارپنس قرار دارد.

    ذاتا در عکس‌های دیجیتال، به خاطر شیوه‌ی ثبت تصویر توسط سنسور و آرایش ردیف و ستونی فتودیود‌ ها و نحوه‌ی ثبت رنگ که در پیکسل‌ های مختلف صورت می‌گیرد، شارپنس کلی تصویر پایین می‌آید. بنابر این همیشه نیاز به افزایش شارپنس به صورت دیجیتالی در دوربین و نیز در مراحل ویرایش تصویر وجود دارد.

    شارپ کردن تصویر باعث می‌شود که لبه‌ی اجسام تیز و واضح شده و به راحتی بتوان مرز بین جسم و محیط اطراف آن را تشخیص داد. شارپ کردن بیش از حد تصویر در مراحل ویرایش تصویر، باعث ایجاد مشکلات تصویری در لبه‌ها مانند ایجاد یک لبه‌ی سفید و مصنوعی به نظر رسیدن تصویر می‌شود. بنابر این باید شارپنس تصویر با دقت کافی اعمال شود. منبع

    واقعیت این است که نقطه ضعفی که اغلب عکاسان اماتورها و نیمه حرفه ای ها با آن روبرو هستند،تار و یا بلور شدن تصاویر و عکسهایی است که میگیرند. اما یکی از جذابیت های تصاویر میزان شارپنس یا وضوح تصاویر است. در این مقاله قصد داریم راه های دستیابی به نهایت شارپنس را با شما مرور کنیم. به ثبت‌ رساندن شارپ‌ترین تصویر ممکن، دغدغه بسیاری از عکاسان است. اغلب عکاسان در جستجوی رسیدن به بالاترین وضوحی هستند که دوربینشان توانایی ثبت کردن آن را دارد. اغلب هم شیوه‌هایی مانند بالا بردن سرعت شاتر، عکاسی در دیافراگم‌های بسته و یا پایین آوردن حساسیت ایزوی دوربین پیش نهاد می‌شود. با این وجود واضح است که این تمام مسئله نیست و در خیلی از مواقع نمی‌توان با ایزوی پایین یا سرعت شاتر بالا عکاسی کرد؛ از این جهت پیشتر سعی شده تا با توصیه و بررسی ۶ شیوه کاربردی بتوان شارپنس و وضوح تصویر را لحظه عکاسی به بالاترین حد ممکن خود رساند. 

    ۱. در ابتدا کادر خود را بسته و سپس فوکوس نمایید

    یکی از مشکلاتی که اغلب دوربین‌های DSLR دارند پراکندگی نقاط فوکوس درون کادر است و برای فوکوس کردن نقطه‌ای بر روی سوژه باید یکی از این نقاط را که از قبل در دوربین تعریف شده است، بر روی سوژه قرار داد و بعد فوکوس کرد. به همین دلیل خیلی از عکاسان اول بر روی سوژه فوکوس می‌کنند و بعد کادر دلخواه خود را می‌بندد. این شیوه یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که دلیل می‌شود وضوح تصویر تا حدودی کاهش بیابد چرا که بعد از فوکوس کردن بر روی سوژه، حرکت دوربین برای رسیدن به کادر موردنظر، سوژه را تا حدودی از عمق میدان خارج می‌کند. بهره برداری از این شیوه لحظه عکاسی با دیافراگم‌های باز و عمق میدان‌های کم تاثیر مخرب بیشتری می‌گذارد و نکات بیشتری از دست خواهد رفت با این وجود در دیافراگم‌های بسته‌تر مانند عکاسی خبری، تأثیر فراوانی بر روی نتیجه نخواهد گذاشت. برای حل این سخت باید سعی کرد که اول کادر موردنظر را بسته و بعد بر روی سوژه فوکوس کرد. به نوعی مثال در نظر دارید که سوژه در یک‌سوم بالایی و سمت راست کادر قرار گیرد، از این جهت نقطه فوکوسی با همین مختصات را انتخاب کنید و بعد از کادربندی بر روی سوژه فوکوس کنید. با این وجود تمام این گفته‌ها زمانی به کار می‌آید که وضوح تصویر اولویت اول شماست و وقت کافی برای فوکوس بر روی سوژه و کادربندی دقیق را دارید.

    در ادامه بخوانید...  آموزش گرفتن تصاویر با عرض بیشتر در آیفون

    ۲. در ابتدا تصویر بگیرید و بعد با کراپ به کادربندی دلخواه خود برسید

    هیچ لنزی تا این لحظه ساخته نشده است که خطاها و انحرافات عدسی را بتواند تمام و کمال اصلاح کند. اغلب لنز‌ها با فاصله گرفتن از مرکز تصویر تا حدودی وضوح و شارپنس خود را از دست می‌دهند. این موضوع لحظه عکاسی با دیافراگم‌های بسیار باز و یا بسته با شدت بیشتری رخ می‌دهد. معمولاً لنزها در عدد دیافراگم‌های F5.6 تا F8 بیشترین وضوح را معرفی می‌دهند و تصویر با بالاترین جزئیات به ثبت خواهد رسید؛ از این جهت اگر عمق میدان و شرایط نوری محیط به شما اجازه داد چه بهتر که با این عدد دیافراگم‌ها عکاسی کنید. از جهت دیگر همان‌طور که گفته شد وضوح در مرکز تصویر به بیشترین میزان خود می‌رسد با این وجود قرار دادن سوژه در مرکز تصویر این روز‌ها بسیار تکراری و خسته کننده به ذهن خطور میکند. در چنین موقعیتی می‌توان چند قدمی دور شد و با زاویه دیدی بازتر سوژه را در مرکز تصویر قرار داد تا با بیشترین وضوح به ثبت برسد و در مرحله ادیت تصویر را به‌گونه‌ای کراپ کرد تا در موقعیت دلخواه خود در کادر قرار گیرد.

    ۳. در صورتیکه پایین نور آفتاب عکاسی نمی‌کنید، فیلتر UV را از لنز جدا کنید

    یک اشتباه رایج در تصویر برداران استفاده همیشگی از فیلتر های UV میباشد. البته این فیلترها نقش مثبتی در حفظ سلامت لنز و کیفیت تصویر در شرایط نور آفتاب دارند. اما بهترین فیلتر‌های UV نیز تا حدودی نور ورودی به لنز را جذب می‌کنند و شارپنس تصویر ثبت شده را تا حدودی کاهش می‌دهند. نه تنها این‌گونه فیلتر‌ها حتی تمامی فیلتر‌ها از نمونه تله‌کانورتور‌ها و فیلتر‌های کلوزآپ به نسبت وضوح تصویر را کاهش می‌دهند؛ از این جهت اگر نیاز به آن‌ها ندارید، باقی ماندن آن‌ها بر دهانه لنز صرفاً تأثیری نامطلوب را بر روی تصویر خواهد گذاشت. با این وجود بهره برداری از فیلتر‌های UV در هوای آفتابی بینهایت مفید است و یا مثلاً بهره برداری از فیلتر‌های پولاریزه در عکاسی تبلیغاتی، تأثیر بطور کلیً مثبتی را بر نتیجه نهایی می‌گذارد.

    در ادامه بخوانید...  مبحث بزرگنمایی (Magnification) در عکاسی ماکرو

    ۴. بعد از گرفتن هر تصویر خوب است مجددا بر روی سوژه فوکوس کنید و تصویر برداری کنید

    با اینکه که بهره برداری از دکمه قفل فوکوس یا فوکوس Back Button مزیت‌های فراوانی دارد و در عکاسی از یک سوژه ثابت می‌تواند بسیار در وقت صرفه‌جویی کند، با این وجود با یک تکان کوچک دوربین و یا سوژه امکان دارد که سوژه از صفحه فوکوس خارج شود، مضاف بر اینکه امکان دارد که عکاس به هوای اینکه فوکوس دقیق بر روی سوژه صورت گرفته است،

    ۵. استفاده از لنز باکیفیت

    کیفیت لنزها را دست کم نگیرید. لنز‌های فول‌فریم برای دوربین‌هایی با سنسور فول‌فریم دیزاین شده‌اند و بهره برداری از آن‌ها بر روی دوربین‌هایی با سنسور APS-C برخلاف انتظار، به نسبت یک لنز که به‌طور ویژه برای دوربین‌هایی با سنسور APS-C دیزاین شده، کیفیت و وضوح تصویر پایین‌تری را معرفی می‌دهد. اگر بخواهیم این دو نوع لنز را که به یک دوربین APS-C مثلاً 70D وصل شده‌اند با یکدیگر مقایسه کنیم تصویر ثبت شده به وسیله لنز EF-S که برای دوربین‌‌های کراپ دیزاین شده، وضوح بالاتری را درمقایسه با یک لنز EF معرفی می‌دهد. چرا که این لنز‌ها در فاصله کانونی‌های یکسان معمولاً قطر دهانه‌های مشابهی دارند و نور ورودی آن‌ها به یک میزان است، با این اختلاف که لنز EF-S تمام نور ورودی را بر روی ابعاد سنسور پروژکت می‌کند با این وجود لنز EF با استناد به اینکه برای سنسوری با ابعاد بزرگ‌تر دیزاین شده است، تنها بخشی از نور ورودی را بر روی سنسور می‌تاباند؛ از این جهت بهترین لنز برای هر دوربین لنزی است که متناسب با قطع سنسور آن دوربین دیزاین شده است.

    در ادامه بخوانید...  ایده ای نو در عکس ماکرو از شهرهای آینده

    ۶. ممانعت از حرکت دوربین

    بدون اغراق بگوییم که خیلی مهم نیست که تا چه حد سرعت شاتر دوربین بالا باشد. کوچک‌ترین لرزش دست نیز، در چنین موقعیتی کم با این وجود اثر نامطلوبی بر وضوح تصویر خواهد گذاشت. این لرزش وقتی که تصویر در ابعاد بزرگ چاپ شود به‌خوبی قابل‌مشاهده هست. در عکاسی‌هایی که وضوح تصویر از ارزش بالایی دارا است مانند عکاسی نجومی حتی تکان باز و بسته شدن آینه دوربین‌های DSLR تأثیر مخربی در به ثبت رسیدن جزئیات درون تصویر می‌گذارد. بنا‌براین برای رسیدن به بالا‌ترین وضوح بهره برداری از سه‌پایه و ریموت شاتر بطور کلیً ضروری به ذهن خطور میکند.

    باید یادآوری کنیم که برای رسیدن به‌وضوح بالا و ثبت دقیق جزئیات قبل از خرید لنز‌ و دوربین‌های لوکس،

    می‌توان پیش نهاد‌های بالا را به کار گرفت و از نتیجه کار راضی بود.


    votre commentaire


    Suivre le flux RSS des articles de cette rubrique
    Suivre le flux RSS des commentaires de cette rubrique